Online ondernemen
in Duitsland (1)
In andere artikelen in deze blog hebben wij het al gehad
over verschillende manieren van succesvol zakendoen en kansrijke markten/sectoren
in Duitsland. In deze artikel gaan wij het hebben over ‘online ondernemen’ in
Duitsland.
Over de hele wereld is online zakendoen in de laatste
jaren veel belangrijker geworden en dit natuurlijk ook in Duitsland. Zoals in
een ander artikel al geschreven is Duitsland een consumentenland. Dit wil
zeggen dat Duitsers veel consumeren en hiervoor veel geld uitgeven. Een trend
in de laatste jaren laat zien dat steeds meer Duitsers goederen en diensten
online kopen.
In Duitsland koop rond 77 procent van de consumenten
online goederen voor privégebruik. Hiermee zijn ze in Europa achter Engeland
(82 procent), Denemarken en Zweden (beide 79 procent) te vinden.
E-commerce in Duitsland stijgt flink |
Als het om de verdeling tussen mannen en vrouwen gaat
blijkt dat mannen meer goederen en diensten online kopen dan vrouwen (81
procent ten opzichte van 70,5 procent).
Als jij nu het feit erbij haalt dat Duitsland met 82
miljoen inwoners een gigantisch afzetmarkt is, dan kan jij je voorstellen dat
de potentie van ‘online ondernemen’ redelijk groot is.
Wat wordt het meest verkocht?
Natuurlijk is het nuttig te weten welke goederen of
diensten in Duitsland vaak online worden gekocht. Het grootste aandeel hierbij
is ‘mode’ met 60 procent. Op de tweede plek staan beeld- en geluidsdragers
meteen omzet van ruim 3 miljard euro.
Maar niet alleen de online verkoop van goederen is groot.
Ook het aandeel van de online verkoop van diensten stijgt flink in de laatste tijd.
Hierbij kan je bijvoorbeeld denken aan de verkoop van vliegtickets of ticket
voor concerten.
Natuurlijk zijn er meer algemeen dingen die te maken
hebben met de karakteristiek van de Duitse e-commerce, met name ‘online wet- en
regelgevingen’ en ‘keurmerken’.
Hierover gaan wij het hebben in tweede deel van ‘online ondernemen
in Duitsland’.
Geen opmerkingen:
Een reactie posten