dinsdag 20 oktober 2015

E-commerce in Duitsland stijgt flink



Online ondernemen in Duitsland (1)


In andere artikelen in deze blog hebben wij het al gehad over verschillende manieren van succesvol zakendoen en kansrijke markten/sectoren in Duitsland. In deze artikel gaan wij het hebben over ‘online ondernemen’ in Duitsland.
Over de hele wereld is online zakendoen in de laatste jaren veel belangrijker geworden en dit natuurlijk ook in Duitsland. Zoals in een ander artikel al geschreven is Duitsland een consumentenland. Dit wil zeggen dat Duitsers veel consumeren en hiervoor veel geld uitgeven. Een trend in de laatste jaren laat zien dat steeds meer Duitsers goederen en diensten online kopen.

In Duitsland koop rond 77 procent van de consumenten online goederen voor privégebruik. Hiermee zijn ze in Europa achter Engeland (82 procent), Denemarken en Zweden (beide 79 procent) te vinden.
E-commerce in Duitsland stijgt flink
E-commerce in Duitsland stijgt flink
Als het om de verdeling tussen mannen en vrouwen gaat blijkt dat mannen meer goederen en diensten online kopen dan vrouwen (81 procent ten opzichte van 70,5 procent).

Als jij nu het feit erbij haalt dat Duitsland met 82 miljoen inwoners een gigantisch afzetmarkt is, dan kan jij je voorstellen dat de potentie van ‘online ondernemen’ redelijk groot is.


Wat wordt het meest verkocht?


Natuurlijk is het nuttig te weten welke goederen of diensten in Duitsland vaak online worden gekocht. Het grootste aandeel hierbij is ‘mode’ met 60 procent. Op de tweede plek staan beeld- en geluidsdragers meteen omzet van ruim 3 miljard euro.
Maar niet alleen de online verkoop van goederen is groot. Ook het aandeel van de online verkoop van diensten stijgt flink in de laatste tijd. Hierbij kan je bijvoorbeeld denken aan de verkoop van vliegtickets of ticket voor concerten.

Natuurlijk zijn er meer algemeen dingen die te maken hebben met de karakteristiek van de Duitse e-commerce, met name ‘online wet- en regelgevingen’ en ‘keurmerken’.
Hierover gaan wij het hebben in tweede deel van ‘online ondernemen in Duitsland’.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten