Markttoegang Duitsland (2): De smalle maat tussen slagen en falen
Zoals
aangekondigd in het eerste artikel van “Markttoegang Duitsland” (zie link: Markttoegang Duitsland (1)), gaat
deze artikel dieper in op drie verschillende manieren van toetreding op de
Duitse markt, voor Nederlandse ondernemers. Bovendien worden de voordelen en
nadelen van deze drie “strategieën” besproken.
Veel
Nederlandse ondernemers kiezen voor de strategie vanuit hun vestiging in
Nederland hun producten/diensten op de Duitse markt aan te bieden. Deze manier
van bewerken heeft zowel voordelen als ook nadelen. De voordelen zijn
duidelijk: De ondernemer hoeft geen extern partij in te schakelen of een
vestiging in Duitsland te openen. Bovendien scheelt dit voor de ondernemer een
hoop regelweer. Hij kan alles vanuit zijn eigen vestiging in Nederland regelen
en organiseren.
Deze strategie
lijkt op het eerste moment ideaal te zijn, maar er blijkt een groot probleem te
zijn, welk deels te maken heeft met de Duitse cultuur. Het probleem blijkt uit
de volgende uitspraak: “Een ”Gesellschaft mit beschränkter
Haftung” (GmbH) wekt vertrouwen”. Dit wil zeggen dat
je op potentiële zakenpartner meer indruk maakt als je voor een GmbH gaat
(tweede strategie). Hieraan zijn wel veel meer dingen aan verbonden dan vanuit
zijn eigen vestiging de Duitse markt te bewerken. Deze zijn bijvoorbeeld: administratieve
en juridische verplichtingen en wachttijd voordat je een GmbH hebt (dit duurt
gemiddeld 15 dagen).
Een derde
strategie is het inschakelen van een handelsagent die voor de ondernemer op de
Duitse markt zaken gaat doen. Hierbij zijn de voordelen voor de Nederlandse
ondernemer, dat hij niet zelf op zoek moet gaan naar (potentiële)
zakenpartners, maar er zijn ook verschillende nadelen. Deze zijn bijvoorbeeld:
De Nederlandse ondernemer heeft geen eigen contact met de zakenpartner en weet
vaak niet wat op dit moment wat op de Duitse markt in zijn branche speelt.
Verder kan het gebeuren dat de handelsagent geen geschikte handelspartners kan
vinden voor de Nederlandse ondernemer. Vooral door dit nadeel gaan veel
Nederlandse ondernemers voor strategie twee en openen een eigen “GmbH” in
Duitsland. Deze hoeft vaak alleen een postbus te zijn, waar alle brieven
binnenkomen voor het bedrijf. De rest kan de ondernemer vanuit Nederland
regelen.
Voor welk
strategie een Nederlandse ondernemer gaat kiezen is altijd afhankelijk van de
inzet die hij zelf wil inbrengen. Toch blijkt uit ervaringen van de meeste
Nederlandse ondernemers die gekozen hebben voor een uitbreiding naar de Duitse
markt, dat een eigen “GmbH” de grootste succeskansen oplevert.