vrijdag 9 oktober 2015

Wilt u mee doen op de Duitse markt?



Markttoegang Duitsland (1): Voorbereiding is cruciaal


Zoals de geschiedenis laat zien zijn Nederland en Duitsland al lang handelspartner. De redenen waarom dit zo is zijn duidelijk: Duitsland is Nederlands belangrijkste handelspartner, zowel wat export als import betreft. Een kwart van de Nederlandse export gaat naar de oosterbuur.
Bovendien bedroeg het handelsvolumen tussen de beiden landen in 2010 ruim 130 miljard euro. Daarmee behoort het tot het grootste van de wereld.
In de laatste jaren zijn in Duitsland bepaalde sectoren veel belangrijker geworden. Deze zijn: “energy efficiency sector”, “energy storage & fuel cell industry”, “nanotechnology” en “safety & security industry”. Deze sectoren bieden in de laatste jaren extra groot kans voor Nederlandse bedrijven op de Duitse markt.

Ondanks deze feiten is het voor Nederlandse bedrijven, vooral MKBers, soms nog lastig op de Duitse markt toe te treden. Maar waarom blijken er nog steeds calamiteiten te zijn als het gaat om zaken te doen met de oosterbuur? In dit artikel gaan wij het hebben over de eersten stappen in de juiste richting voor succesvol zaken te doen in Duitsland.

“Voorbereiding is (bijna) alles”. Dit is wel een gedurfde uitspraak, maar uit een internationaal onderzoek blijkt dat veel pogingen van Nederlandse bedrijven op de klippen lopen omdat ze niet goed voorbereid waren.
Volgens de “Koninklijke Vereniging MKB-Nederland” zijn 3 stappen ter voorbereiding belangrijk om een goed kans te hebben als Nederlandse ondernemer om succesvol op de Duitse markt toe te treden.
De eerste stap de eigen interne organisatie te bekijken en als het nodig is aan te passen. De volgende stap is zijn product dat men op de Duitse markt wil brengen te analyseren. Hierbij moet erop worden gelet dat het product aan de belangrijkste eisen voldoen die in Duitsland worden geƫist.
De laatste stap is het checken van het eigen marketing om zijn product goed te kunnen promoten.

Als een bedrijf deze drie stappen gaat volgen, stijgt de kans succesvol op te Duitse markt toe te treden enorm. Hoe een Nederlands bedrijf verder kan gaan op de Duitse markt zal in het volgende artikel worden besproken.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten