Markttoegang Duitsland (1): Voorbereiding is cruciaal
Zoals de
geschiedenis laat zien zijn Nederland en Duitsland al lang handelspartner. De
redenen waarom dit zo is zijn duidelijk: Duitsland is Nederlands belangrijkste
handelspartner, zowel wat export als import betreft. Een kwart van de
Nederlandse export gaat naar de oosterbuur.
Bovendien
bedroeg het handelsvolumen tussen de beiden landen in 2010 ruim 130 miljard
euro. Daarmee behoort het tot het grootste van de wereld.
In de laatste
jaren zijn in Duitsland bepaalde sectoren veel belangrijker geworden. Deze
zijn: “energy efficiency sector”, “energy storage & fuel cell industry”,
“nanotechnology” en “safety & security industry”. Deze sectoren bieden in
de laatste jaren extra groot kans voor Nederlandse bedrijven op de Duitse
markt.
Ondanks deze
feiten is het voor Nederlandse bedrijven, vooral MKBers, soms nog lastig op de
Duitse markt toe te treden. Maar waarom blijken er nog steeds calamiteiten te
zijn als het gaat om zaken te doen met de oosterbuur? In dit artikel gaan wij
het hebben over de eersten stappen in de juiste richting voor succesvol zaken
te doen in Duitsland.
“Voorbereiding
is (bijna) alles”. Dit is wel een gedurfde uitspraak, maar uit een
internationaal onderzoek blijkt dat veel pogingen van Nederlandse bedrijven op
de klippen lopen omdat ze niet goed voorbereid waren.
Volgens de “Koninklijke
Vereniging MKB-Nederland” zijn 3 stappen ter voorbereiding belangrijk om een
goed kans te hebben als Nederlandse ondernemer om succesvol op de Duitse markt
toe te treden.
De eerste stap
de eigen interne organisatie te bekijken en als het nodig is aan te passen. De
volgende stap is zijn product dat men op de Duitse markt wil brengen te
analyseren. Hierbij moet erop worden gelet dat het product aan de belangrijkste
eisen voldoen die in Duitsland worden geƫist.
De laatste stap
is het checken van het eigen marketing om zijn product goed te kunnen promoten.
Als een bedrijf
deze drie stappen gaat volgen, stijgt de kans succesvol op te Duitse markt toe
te treden enorm. Hoe een Nederlands bedrijf verder kan gaan op de Duitse markt
zal in het volgende artikel worden besproken.
Geen opmerkingen:
Een reactie posten