donderdag 22 oktober 2015

Onzekerheidsvermijding



Onzekerheidsvermijding – Wat vindt jij van zekerheid?



In dit artikel gaan wij het hebben over ‘onzekerheidsvermijding’. Allereerst zal de term ‘onzekerheidsvermijding’ worden gedefinieerd. Daarna gaan wij het hebben over Geert Hoffstede, die het begrip heeft gevormd. Vervolgens gaat de artikel dieper in op de ‘onzekerheidsvermijding’ in Europa en vooral in Nederland.


Onzekerheidsvermijding kan als volgt worden gedefinieerd:
Onzekerheidsvermijding is de mate waarin de leden van een cultuur zich bedreigd voelen door onzekere of onbekende situaties; dit gevoel wordt onder andere uitgedrukt in nerveuze spanning en in een behoefte aan voorspelbaarheid: aan formele of informele regels.(Rompelmann, 2015)


Geert Hoffstede is een Nederlandse expert op het gebied van cultuurwetenschappen. Zijn onderzoeksgebied is de cultuur van organisaties en hij analyseert de samenhangen tussen nationale culturen en organisatieculturen. Hij heeft in de jaren tachtig, vijf verschillende cultuurdimensies opgesteld. Een van deze cultuurdimensies is de “onzekerheidsvermijding”. Om de onzekerheidsvermijding ook aan de hand van cijfers duidelijk te maken heeft hij onder andere ook een formule ontwikkeld. Deze geeft per land aan hoe hoog of laag het scoort op onzekerheidsvermijding.


Niemand kan de toekomst voorspellen. Dat betekent dus, dat iedereen onzeker is over wat er gaat gebeuren. Door het opstellen van regels, wetten, afspraken en het gebruiken van technische ingrepen, proberen wij de gevoelens van onzekerheid te voorkomen.
De mate waarin in een land wetten en regelingen zijn opgesteld, hangt af van de cultuur en de inwoners.


In Engeland bijvoorbeeld bestaat geen wetboek van strafrecht, maar in Duitsland zijn er zelfs regels voor het geval er niets geregeld is.
In culturen met een hoge onzekerheidsvermijding worden afwijkingen van gedrag niet getolereerd. Er is een sterke drang om hard te werken en het uiten van agressie wordt geaccepteerd.
In een cultuur met geringe mate van onzekerheidsvermijding heeft men het liefst zo min mogelijk regels. Er is een grote tolerantie voor afwijkend gedrag. Er heerst vaak een zekere gemoedelijkheid en hard werken is geen doel op zichzelf.

woensdag 21 oktober 2015

Speelregels van e-commerce in Duitsland



Online ondernemen in Duitsland (2)


In het vorig artikel hebben wij het gehad over e-commerce in Duitsland in het algemeen en welk ontwikkeling deze sector in de laatste tijd heeft ervaren. Maar vooral in Duitsland verkoop je goederen en diensten niet even zo aan de consument. Duitse consumenten zijn van natuur uit sceptisch en op veiligheid bedacht. Dit wil zeggen dat ze bijvoorbeeld erg op letten wat voor privéinformatie ze op internet prijsgeven. Maar ze besteden ook veel aandacht aan keurmerken, die bijvoorbeeld in een web shop/website vermeld zijn.

online zakendoenIn het volgende paragraaf gaan wij dieper in op ‘online wet- en regelgevingen’, waar je mee te maken krijgt als jij online zaken wilt doen Duitsland.

Als jij in Duitsland mee wilt doen op de online markt, dan moet jij rekening houden met een aantal speelregels. Deze zijn:

        Bij verkoop op afstand geldt een bedenktermijn van 14 dagen zonder opgaaf van redenen. (In Nederland 7 dagen).
        Bij de prijs van een product moet vermeld zijn of de prijs in- of exclusief btw en verzendkosten is, nog voordat een consument deze in het winkelwagentje plaatst.
        Op de ‘buy-button’ moet duidelijk aangegeven staan dat de klant overgaat tot aankoop. In het Duits heet dat “kostenpflichtig bestellen”.

 Dus vertaal niet even makkelijk jouw Nederlandse betaal- en leveringsvoorwaarden naar het Duits. Dit is illegaal en jij loop risico een nadrukkelijke vermaning te krijgen.


Als het gaat om keurmerken, klinkt het wel naar een cliché, maar Duitsers vinden degelijkheid en betrouwbaarheid heel belangrijk.
In Duitsland vindt je deze op heel veel websites/web shops. De keurmerken geven de consument het gevoel dat hij beveiligd is en minder/geen risico loopt dat iets mis gaat met de order.
Keurmerken zijn bijvoorbeeld: Trusted Shops, BVH-Gütesiegel, EHI Geprüfter Online-Shop en internet privacy standards.

Als jij deze speelregels volgt dan ben jij al op de juiste weg naar online succesvol zakendoen op de Duitse markt.

dinsdag 20 oktober 2015

E-commerce in Duitsland stijgt flink



Online ondernemen in Duitsland (1)


In andere artikelen in deze blog hebben wij het al gehad over verschillende manieren van succesvol zakendoen en kansrijke markten/sectoren in Duitsland. In deze artikel gaan wij het hebben over ‘online ondernemen’ in Duitsland.
Over de hele wereld is online zakendoen in de laatste jaren veel belangrijker geworden en dit natuurlijk ook in Duitsland. Zoals in een ander artikel al geschreven is Duitsland een consumentenland. Dit wil zeggen dat Duitsers veel consumeren en hiervoor veel geld uitgeven. Een trend in de laatste jaren laat zien dat steeds meer Duitsers goederen en diensten online kopen.

In Duitsland koop rond 77 procent van de consumenten online goederen voor privégebruik. Hiermee zijn ze in Europa achter Engeland (82 procent), Denemarken en Zweden (beide 79 procent) te vinden.
E-commerce in Duitsland stijgt flink
E-commerce in Duitsland stijgt flink
Als het om de verdeling tussen mannen en vrouwen gaat blijkt dat mannen meer goederen en diensten online kopen dan vrouwen (81 procent ten opzichte van 70,5 procent).

Als jij nu het feit erbij haalt dat Duitsland met 82 miljoen inwoners een gigantisch afzetmarkt is, dan kan jij je voorstellen dat de potentie van ‘online ondernemen’ redelijk groot is.


Wat wordt het meest verkocht?


Natuurlijk is het nuttig te weten welke goederen of diensten in Duitsland vaak online worden gekocht. Het grootste aandeel hierbij is ‘mode’ met 60 procent. Op de tweede plek staan beeld- en geluidsdragers meteen omzet van ruim 3 miljard euro.
Maar niet alleen de online verkoop van goederen is groot. Ook het aandeel van de online verkoop van diensten stijgt flink in de laatste tijd. Hierbij kan je bijvoorbeeld denken aan de verkoop van vliegtickets of ticket voor concerten.

Natuurlijk zijn er meer algemeen dingen die te maken hebben met de karakteristiek van de Duitse e-commerce, met name ‘online wet- en regelgevingen’ en ‘keurmerken’.
Hierover gaan wij het hebben in tweede deel van ‘online ondernemen in Duitsland’.