Online
ondernemen in Duitsland (2)
In het vorig artikel hebben
wij het gehad over e-commerce in Duitsland in het algemeen en welk ontwikkeling
deze sector in de laatste tijd heeft ervaren. Maar vooral in Duitsland verkoop
je goederen en diensten niet even zo aan de consument. Duitse consumenten zijn
van natuur uit sceptisch en op veiligheid bedacht. Dit wil zeggen dat ze
bijvoorbeeld erg op letten wat voor privéinformatie ze op internet prijsgeven.
Maar ze besteden ook veel aandacht aan keurmerken, die bijvoorbeeld in een web shop/website
vermeld zijn.
In het volgende paragraaf gaan
wij dieper in op ‘online wet- en regelgevingen’, waar je mee te maken krijgt
als jij online zaken wilt doen Duitsland.
Als jij in Duitsland mee wilt
doen op de online markt, dan moet jij rekening houden met een aantal
speelregels. Deze zijn:
•
Bij verkoop op afstand geldt een bedenktermijn
van 14 dagen zonder opgaaf van redenen. (In Nederland 7 dagen).
•
Bij de prijs van een product moet vermeld zijn
of de prijs in- of exclusief btw en verzendkosten is, nog voordat een consument
deze in het winkelwagentje plaatst.
•
Op de ‘buy-button’ moet duidelijk aangegeven
staan dat de klant overgaat tot aankoop. In het Duits heet dat “kostenpflichtig
bestellen”.
Dus vertaal niet even
makkelijk jouw Nederlandse betaal- en leveringsvoorwaarden naar het Duits. Dit
is illegaal en jij loop risico een nadrukkelijke vermaning te krijgen.
In Duitsland vindt je deze op
heel veel websites/web shops. De keurmerken geven de consument het gevoel dat
hij beveiligd is en minder/geen risico loopt dat iets mis gaat met de order.
Keurmerken zijn bijvoorbeeld:
Trusted Shops, BVH-Gütesiegel, EHI Geprüfter Online-Shop en internet privacy
standards.
Als jij deze speelregels volgt
dan ben jij al op de juiste weg naar online succesvol zakendoen op de Duitse
markt.
Geen opmerkingen:
Een reactie posten