woensdag 21 oktober 2015

Speelregels van e-commerce in Duitsland



Online ondernemen in Duitsland (2)


In het vorig artikel hebben wij het gehad over e-commerce in Duitsland in het algemeen en welk ontwikkeling deze sector in de laatste tijd heeft ervaren. Maar vooral in Duitsland verkoop je goederen en diensten niet even zo aan de consument. Duitse consumenten zijn van natuur uit sceptisch en op veiligheid bedacht. Dit wil zeggen dat ze bijvoorbeeld erg op letten wat voor privéinformatie ze op internet prijsgeven. Maar ze besteden ook veel aandacht aan keurmerken, die bijvoorbeeld in een web shop/website vermeld zijn.

online zakendoenIn het volgende paragraaf gaan wij dieper in op ‘online wet- en regelgevingen’, waar je mee te maken krijgt als jij online zaken wilt doen Duitsland.

Als jij in Duitsland mee wilt doen op de online markt, dan moet jij rekening houden met een aantal speelregels. Deze zijn:

        Bij verkoop op afstand geldt een bedenktermijn van 14 dagen zonder opgaaf van redenen. (In Nederland 7 dagen).
        Bij de prijs van een product moet vermeld zijn of de prijs in- of exclusief btw en verzendkosten is, nog voordat een consument deze in het winkelwagentje plaatst.
        Op de ‘buy-button’ moet duidelijk aangegeven staan dat de klant overgaat tot aankoop. In het Duits heet dat “kostenpflichtig bestellen”.

 Dus vertaal niet even makkelijk jouw Nederlandse betaal- en leveringsvoorwaarden naar het Duits. Dit is illegaal en jij loop risico een nadrukkelijke vermaning te krijgen.


Als het gaat om keurmerken, klinkt het wel naar een cliché, maar Duitsers vinden degelijkheid en betrouwbaarheid heel belangrijk.
In Duitsland vindt je deze op heel veel websites/web shops. De keurmerken geven de consument het gevoel dat hij beveiligd is en minder/geen risico loopt dat iets mis gaat met de order.
Keurmerken zijn bijvoorbeeld: Trusted Shops, BVH-Gütesiegel, EHI Geprüfter Online-Shop en internet privacy standards.

Als jij deze speelregels volgt dan ben jij al op de juiste weg naar online succesvol zakendoen op de Duitse markt.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten