vrijdag 16 oktober 2015

Machtsafstand in het dagelijks leven en op werk



Machtsafstand in het dagelijks leven


In deze artikel ga ik het hebben over “machtsafstand” in het algemeen en met betrekking tot de mate van machtsafstand in Duitsland. Het eerst zal het begrip “machtsafstand” worden gedefinieerd om vervolgens te laten zien wat machtsafstand precies betekent en waar deze aan de orde komt. Als laatste zal deze artikel ingaan op de mate van machtsafstand in verschillende sectoren, zoals op werk, in het dagelijks leven en thuis.

Geert Hoffstede is een Nederlandse expert op het gebied van cultuurwetenschappen. Zijn onderzoeksgebied is de cultuur van organisaties en hij analyseert de samenhangen tussen nationale culturen en organisatieculturen. Hij heeft in de jaren tachtig, vijf verschillende cultuurdimensies opgesteld. Een van deze cultuurdimensies is de “machtsafstand”. Om de machtsafstand ook aan de hand van cijfers duidelijk te maken heeft hij onder andere ook de zogenoemde “Power Distance Index” (PDI) ontwikkeld. Deze geeft per land aan hoe hoog of laag het scoort op de PDI.
machtsafstand "i´m the boss"
Mogelijke machtsafstand in bedrijven

 Machtsafstand kan als volgt worden gedefinieerd:
“De definitie machtsafstand (Power Distance Index (PDI)) verwijst naar de mate van ongelijkheid die er bestaat, en wordt aanvaard, bij mensen met en zonder macht. Bij een hoge score wordt er een grote machtsafstand geconstateerd waarbij men de conclusie kan trekken dat er een grote ongelijkheid is binnen de samenleving. Hierbij zijn sterke hiërarchieën herkenbaar. Een lage score vertegenwoordigt een kleine machtsafstand. Hier is gelijkheid waar te nemen.” (Bron: Culturele dimensies)

Dit kan bijvoorbeeld binnen een bedrijf al zijn dat een baas ver boven een werknemer staat. In dit geval kan de baas van de werkgever zijn macht uitoefenen door onder andere informatie aan de medewerkers te verstreken of deze terug te houden of de medewerker bevoegdheden te geven, ect.
In het dagelijks leven is ook sprake van machtsafstand. Hierbij kan je bijvoorbeeld denken aan een moeder boven het kind. De moeder kan haar macht uitoefenen op haar kind, omdat ze zowel fysiek als ook geestelijk superieur is.

In deze artikel heb je gezien dat je overal met machtsafstand hebt te maken. Hiermee moet je altijd rekening houden en als het nodig is je zelf in de situatie aanpassen.

donderdag 15 oktober 2015

Individualisme en collectivisme in de praktijk

Vorige week hebben wij kennis gemaakt met individualisme en collectivisme. We hebben geleerd dat deze twee culturele stromingen de karakter van mensen al vanaf de geboorte kunnen beïnvloeden.
In individualistische samenlevingen draait het om zelfstandigheid, men wordt opgevoed om later voor zich zelf te kunnen zorgen. In collectivistische samenlevingen spelen fysieke en emotionele afhankelijkheidsrelaties het hele leven lang een belangrijke rol.

Ook het gedrag op werk wordt beïnvloed door individualisme en collectivisme.
Aan de hand van het volgende voorbeeld maken wij duidelijk hoe individualisme en collectivisme misverstanden tussen zakelijke partners kunnen veroorzaken.

Een ingenieur (we noemen hem meneer Janssen) van een Nederlandse producent van hoogwaardige apparatuur wordt door een Nederlandse zakenman benadert om een potentiele klant in Saoedi Arabië te ontmoeten.
De gesprekken gaan goed, men leert elkaar kennen en meneer Janssen vliegt regelmatig naar Saoedi Arabië. Tijdens de gesprekken is de zakenman, die de ontmoeting geregeld had, altijd aanwezig.
Na twee jaar zijn er nog steeds geen concrete vorderingen van de Saoedi Arabische zakenmannen en de leidinggevenden van meneer Janssen beginnen te twijfelen of de investering in dit project ooit iets zal opleveren.
De heer Janssen wordt een laatste keer naar Saoedi Arabië gestuurd om de onderhandelingen af te breken. Bij aankomst wordt hij niet, zoals de afgelopen twee jaar, ontvangen door de Nederlandse zakenman maar door de Saoedi Arabische zakenmannen zelf en er wordt meteen een contract aangeboden.
Met een miljoenencontract vliegt meneer Janssen terug naar Nederland waar hij direct promotie ontvangt. De heer Janssen zal vanaf nu in het management in Nederland werken.
Een opvolger wordt bepaald en aan de Saoedi Arabische zakenmannen voorgesteld.

Eén week later dreigt het Saoedi Arabische bedrijf het contract op te zeggen, er was een fout bij de leveringsvoorwaarden. De onderhandelingen lopen vast en de Saoedi Arabische partners weigeren verder te onderhandelen met de opvolger van meneer Janssen. Daarom wordt de hulp van meneer Janssen persoonlijk ingeroepen. Hij vliegt naar Saoedi Arabië om het probleem op te lossen.
Ter plekke blijkt de fout makkelijk te herstellen. Echter kan het probleem alleen opgelost worden als meneer Janssen de firma blijft vertegenwoordigen.

In dit voorbeeld wordt het verschil duidelijk tussen individualistische en collectivistische culturen. In Nederland (individualistisch) doet men zaken met een bedrijf. Het maakt uiteindelijk niet uit met wie men het gesprek aan gaat. Het contract wordt gesloten tussen twee bedrijven.
In Saoedi Arabië (collectivistisch) worden zaken gedaan tussen personen. Men wil een persoon eerst leren kennen voordat men zaken gaat doen. Daarom is aan het begin vaak een tussenpersoon aanwezig die beide partners kennen en die het vertrouwen van beide partners heeft.


De verschillen tussen Nederland en Duitsland zijn in vergelijking met Saoedi Arabië zeer klein. Desondanks is Duitsland minder individualistisch dan Nederland. Vooral bij het zakendoen met familiebedrijven kunnen individualistische en collectivistische culturen botsen.

woensdag 14 oktober 2015

Klein- en middenbedrijven maken de dienst uit binnen Duitsland




De Duitse economie: Wie maakt hier de dienst uit?


In de vorige artikelen op onze blog heb jij kennis opgedaan over verschillende aspecten wat betreft zaken doen in Duitsland in het algemeen, zaken doen in Zuid-Duitsland en hoe je moet voorbereiden om op de Duitse markt toe te treden.

Maar misschien vraag jij je nog af wat het zakendoen op de Duitse markt zo aantrekkelijk maakt voor ondernemers, en vooral voor Nederlandse ondernemers.
In deze artikel gaan wij opzoek naar de antwoorden op deze vraag en jij zal zien wat voor een diversiteit de Duitse markt heeft te bieden.

Met ruim 82 miljoen inwoners is Duitsland de grootste consumentenmarkt van Europa en was in 2012 de “wereldkampioen export”. Duitsland is voor Nederland én zestien andere EU-landen de
belangrijkste handelspartner. (Nederland is slechts voor één EU-land de belangrijkste: Duitsland.)
Maar niet alleen voor Europa is de Duitse economie belangrijk ook landen op andere continenten profiteren van de Duitse export.
doelbewust
Trefzeker: de klein- en middenbedrijven in Duitsland
Als men gaat kijken naar voormalig West- en Oost-Duitsland dan ziet men hier wel nog een verschil tussen de twee “regio’s” op het gebied van prestatie van de economie. Dit heeft te maken met de geschiedenis die Duitsland heeft ervaren na de tweede wereldoorlog.
Na de wedervereniging in 1990 investeerde West-Duitsland veel geld in de infrastructuur en de economie in Oost-Duitsland maar toch blijven de verschillen tot op de dag van vandaag merkbaar.
Dit bijvoorbeeld bij de werkloosheidspercentage. Deze was in 2012 in West-Duitsland 5,9 en in Oost-Duitsland 10,7 (Bron: Statistisches Bundesamt).

Maar wie maakt de dienst uit binnen de Duitse Economie?

De antwoord is simpel en duidelijk: Het zijn de midden- en kleinbedrijven. Van alle ondernemingen in Duitsland valt ruim 99% onder de midden- en kleinbedrijven. Ruim 96% zijn bedrijven met maximaal 49 medewerkers. Hierbij kan je vooral denken aan familiebedrijven.

De big boys” (grote bedrijven) zijn vooral te vinden in de auto-, machines-, en chemie-industrie. Hierbij kan je denken aan Mercedes-Benz, Volkswagen, Siemens, Bosch, Henkel en Bayer.
En er zijn nog veel “upcoming markets" die hun succes in de toekomst hebben liggen binnen de Duitse economie en in zekere mate ook op wereldvlak.