De Duitse economie: Wie maakt hier de dienst uit?
In
de vorige artikelen op onze blog heb jij kennis opgedaan over verschillende
aspecten wat betreft zaken doen in Duitsland in het algemeen, zaken doen in
Zuid-Duitsland en hoe je moet voorbereiden om op de Duitse markt toe te treden.
Maar
misschien vraag jij je nog af wat het zakendoen op de Duitse markt zo
aantrekkelijk maakt voor ondernemers, en vooral voor Nederlandse ondernemers.
In
deze artikel gaan wij opzoek naar de antwoorden op deze vraag en jij zal zien
wat voor een diversiteit de Duitse markt heeft te bieden.
Met
ruim 82 miljoen inwoners is Duitsland de grootste consumentenmarkt van Europa
en was in 2012 de “wereldkampioen export”. Duitsland is voor Nederland én
zestien andere EU-landen de
belangrijkste
handelspartner. (Nederland is slechts voor één EU-land de belangrijkste:
Duitsland.)
Maar
niet alleen voor Europa is de Duitse economie belangrijk ook landen op andere continenten
profiteren van de Duitse export.
Als
men gaat kijken naar voormalig West- en Oost-Duitsland dan ziet men hier wel
nog een verschil tussen de twee “regio’s” op het gebied van prestatie van de
economie. Dit heeft te maken met de geschiedenis die Duitsland heeft ervaren na
de tweede wereldoorlog.
Na
de wedervereniging in 1990 investeerde West-Duitsland veel geld in de infrastructuur
en de economie in Oost-Duitsland maar toch blijven de verschillen tot op de dag
van vandaag merkbaar.
Dit
bijvoorbeeld bij de werkloosheidspercentage. Deze was in 2012 in West-Duitsland
5,9 en in Oost-Duitsland 10,7 (Bron: Statistisches Bundesamt).
Maar wie maakt de dienst uit binnen de Duitse Economie?
De
antwoord is simpel en duidelijk: Het zijn de midden- en kleinbedrijven. Van
alle ondernemingen in Duitsland valt ruim 99% onder de midden- en kleinbedrijven.
Ruim 96% zijn bedrijven met maximaal 49 medewerkers. Hierbij kan je vooral
denken aan familiebedrijven.
De
big boys” (grote bedrijven) zijn vooral te vinden in de auto-, machines-, en chemie-industrie.
Hierbij kan je denken aan Mercedes-Benz, Volkswagen, Siemens, Bosch, Henkel en
Bayer.
En
er zijn nog veel “upcoming markets" die hun succes in de toekomst hebben liggen
binnen de Duitse economie en in zekere mate ook op wereldvlak.
Geen opmerkingen:
Een reactie posten