woensdag 14 oktober 2015

Klein- en middenbedrijven maken de dienst uit binnen Duitsland




De Duitse economie: Wie maakt hier de dienst uit?


In de vorige artikelen op onze blog heb jij kennis opgedaan over verschillende aspecten wat betreft zaken doen in Duitsland in het algemeen, zaken doen in Zuid-Duitsland en hoe je moet voorbereiden om op de Duitse markt toe te treden.

Maar misschien vraag jij je nog af wat het zakendoen op de Duitse markt zo aantrekkelijk maakt voor ondernemers, en vooral voor Nederlandse ondernemers.
In deze artikel gaan wij opzoek naar de antwoorden op deze vraag en jij zal zien wat voor een diversiteit de Duitse markt heeft te bieden.

Met ruim 82 miljoen inwoners is Duitsland de grootste consumentenmarkt van Europa en was in 2012 de “wereldkampioen export”. Duitsland is voor Nederland én zestien andere EU-landen de
belangrijkste handelspartner. (Nederland is slechts voor één EU-land de belangrijkste: Duitsland.)
Maar niet alleen voor Europa is de Duitse economie belangrijk ook landen op andere continenten profiteren van de Duitse export.
doelbewust
Trefzeker: de klein- en middenbedrijven in Duitsland
Als men gaat kijken naar voormalig West- en Oost-Duitsland dan ziet men hier wel nog een verschil tussen de twee “regio’s” op het gebied van prestatie van de economie. Dit heeft te maken met de geschiedenis die Duitsland heeft ervaren na de tweede wereldoorlog.
Na de wedervereniging in 1990 investeerde West-Duitsland veel geld in de infrastructuur en de economie in Oost-Duitsland maar toch blijven de verschillen tot op de dag van vandaag merkbaar.
Dit bijvoorbeeld bij de werkloosheidspercentage. Deze was in 2012 in West-Duitsland 5,9 en in Oost-Duitsland 10,7 (Bron: Statistisches Bundesamt).

Maar wie maakt de dienst uit binnen de Duitse Economie?

De antwoord is simpel en duidelijk: Het zijn de midden- en kleinbedrijven. Van alle ondernemingen in Duitsland valt ruim 99% onder de midden- en kleinbedrijven. Ruim 96% zijn bedrijven met maximaal 49 medewerkers. Hierbij kan je vooral denken aan familiebedrijven.

De big boys” (grote bedrijven) zijn vooral te vinden in de auto-, machines-, en chemie-industrie. Hierbij kan je denken aan Mercedes-Benz, Volkswagen, Siemens, Bosch, Henkel en Bayer.
En er zijn nog veel “upcoming markets" die hun succes in de toekomst hebben liggen binnen de Duitse economie en in zekere mate ook op wereldvlak.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten