maandag 5 oktober 2015

Het idee voor dit blog...

...kregen wij tijdens een workshop over interculturele communicatie. Alledaagse dingen werden in een ander licht geplaatst en uit een andere hoek bekeken. Daarbij viel op dat de kleinste verschillen tussen Nederlanders en Duitsers al grote misverstanden kunnen opleveren. Begrijpelijk dat de communicatie met onze Oosterburen soms wat stroef verloopt. En dan heb ik het nog niet over de taal.

Bijvoorbeeld koffie. Bij binnenkomst van de gesprekspartner wordt in Nederland meteen een kopje koffie aangeboden. Dit vinden wij heel normaal. Het bakje troost hoort er gewoon bij. In Nederland staat een kopje koffie voor een gemoedelijke sfeer, openheid en ontspanning. Duitser drinken koffie alleen voor het cafeïne. Zij hebben geen emotionele binding met koffie.

Maar het begint al bij de ontmoeting. De Duitse ‘Höflichkeit’ is altijd aanwezig. Een Duitser zal altijd u blijven zeggen. In Duitsland gaat men pas na jaren over naar je. En dat gebeurd alleen als de gesprekspartner met de hogere functie, of de oudere, het aanbied. Duitser zijn veel gevoeliger voor hiërarchie  en gezaag dan Nederlanders. Daarom zal je in Duitsland ook vaak de baas aanwezig zijn als er een contact gesloten wordt.

Duitser moeten daarom eerst wennen aan de informele sfeer in Nederlandse organisaties. Hou hier rekening mee als je voor het eerst een gesprek aan gaat met een Duitser.


Dit zijn maar een paar voorbeelden van verschillen tussen Duitsers en Nederlanders als het gaat om zaken doen. Wij hebben deze blog opgericht om Nederlandse bedrijven tips te geven over hoe zij het beste kunnen communiceren met Duitsers. In deze blog zullen wij theorieën over communicatie uitleggen en deze vatbaar maken met behulp van voorbeelden. De markten over de grens zijn heel aantrekkelijk voor Nederlanders én Duitsers. Met deze blog willen wij de drempel verlagen en steun bieden aan iedereen die geïnteresseerd is in het zaken doen met Duitsland en Nederland.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten