...kregen wij tijdens een
workshop over interculturele communicatie. Alledaagse dingen werden in een
ander licht geplaatst en uit een andere hoek bekeken. Daarbij viel op dat de
kleinste verschillen tussen Nederlanders en Duitsers al grote misverstanden
kunnen opleveren. Begrijpelijk dat de communicatie met onze Oosterburen soms
wat stroef verloopt. En dan heb ik het nog niet over de taal.
Bijvoorbeeld koffie. Bij binnenkomst van de
gesprekspartner wordt in Nederland meteen een kopje koffie aangeboden. Dit
vinden wij heel normaal. Het bakje troost hoort er gewoon bij. In Nederland
staat een kopje koffie voor een gemoedelijke sfeer, openheid en ontspanning.
Duitser drinken koffie alleen voor het cafeïne. Zij hebben geen emotionele
binding met koffie.
Maar het begint al bij de ontmoeting. De
Duitse ‘Höflichkeit’ is altijd aanwezig. Een Duitser zal altijd u blijven
zeggen. In Duitsland gaat men pas na jaren over naar je. En dat gebeurd alleen
als de gesprekspartner met de hogere functie, of de oudere, het aanbied. Duitser
zijn veel gevoeliger voor hiërarchie en
gezaag dan Nederlanders. Daarom zal je in Duitsland ook vaak de baas aanwezig
zijn als er een contact gesloten wordt.
Duitser moeten daarom eerst wennen aan de
informele sfeer in Nederlandse organisaties. Hou hier rekening mee als je voor
het eerst een gesprek aan gaat met een Duitser.
Dit zijn maar een paar voorbeelden van
verschillen tussen Duitsers en Nederlanders als het gaat om zaken doen. Wij
hebben deze blog opgericht om Nederlandse bedrijven tips te geven over hoe zij
het beste kunnen communiceren met Duitsers. In deze blog zullen wij theorieën
over communicatie uitleggen en deze vatbaar maken met behulp van voorbeelden.
De markten over de grens zijn heel aantrekkelijk voor Nederlanders én Duitsers.
Met deze blog willen wij de drempel verlagen en steun bieden aan iedereen die
geïnteresseerd is in het zaken doen met Duitsland en Nederland.
Geen opmerkingen:
Een reactie posten