Joint venture – een populaire manier van markttoetreding (1)
In het buitenland zaken te
doen brengt altijd bepaalde risico’s met zich mee. Een bedrijf gaat extra geld
investeren om zijn activiteiten naar het buitenland uit te breiden. Hetzij dat
het vanuit het eigen land naar het buitenland exporteert of een eigen vestiging
in het buitenland opent.
Soms weet een bedrijf wel dat
het zijn activiteiten naar het buitenland wil uitbreiden, maar op welke manier
is lastig te bepalen. Om een keuze te maken moet worden overwogen hoeveel het
bedrijf in het totaal wil investeren om uit te breiden, hoe hoog de mate van
risico mag zijn en hoe de kansen zijn om over een langere termijn gevestigd te
zijn in/op het/de respectievelijke land/markt.
Een manier van uitbreiding die
bijna altijd populair was en het nog steeds is en door zowel kleine als ook
grote bedrijven wordt gebruikt is het zogenoemde “Joint venture”.
In deze artikel en een volgende artikel gaan wij het
hebben over “Joint ventures” en beantwoorden de volgende vragen:
·
Wat is een “Joint venture”?
· Wat maakt een “Joint venture” zo aantrekkelijk?
·
Waarop moet men letten bij een “Joint venture”?
Het begrip “Joint venture” kan als volgt worden
omschreven:
“Over joint venture wordt meestal gesproken wanneer twee
of meer ondernemingen samenwerken om gezamenlijk een project tot stand te
brengen. Er bestaat voor de joint venture geen speciale rechtsvorm. Bij het
kiezen voor een rechtsvorm (of voor een eenvoudig samenwerkingscontract) spelen
factoren als de aard en de verwachte duur van de samenwerking een belangrijke
rol. Het is in ieder geval belangrijk dat samenwerking met anderen op een of
andere wijze wordt vastgelegd. Daarbij spelen aspecten als financiering,
zeggenschap, management, winstverdeling, maar ook een beëindigingsregeling een
grote rol.” (Universiteit, 2015)
Les het vervolg van deze artikel op onze blog.
Geen opmerkingen:
Een reactie posten