Een Joint venture – een populaire manier van markttoetreding (2)
In het vorige artikel heb jij
je eerste ervaring gemaakt met wat een joint venture precies is en wat het
inhoud. In deze artikel gaan wij het hebben over de vraag:
“Wat maakt een ‘joint venture’ zo
aantrekkelijk?”
Door een joint venture heeft
een ondernemer de mogelijkheid zijn dienst of product op een markt aan te
bieden waar hij dit tot nu toe niet wilde of niet in staat was. Bovendien kan
een joint venture zijn afzet duidelijk vergroten. Dit kan verschillende redenen
hebben. Allereerst loop een ondernemer altijd risico als hij zijn dienst of
zijn product op een nieuwe markt gaat aanbieden. Door een joint venture te
vormen kan een ondernemer de risico´s minderen of zelfs te ‘delen’ met een
andere ondernemer. Hierbij vormen de twee ondernemers een nieuwe bedrijf, de
zogenoemde ‘dochtermaatschappij”.
Om te laten zien hoe een joint
venture kan uitzien, laten wij hier een voorbeeld zien, dat jullie zeker
allemaal kennen. Het voorbeeld heeft te maken Philips en Douwe Egberts.
In het jaar 2001 zijn Philips
en Douwe Egberts samen een joint venture ingegaan op de markt van
koffieapparaten en koffiepads.
Door het aanbieden van een
goedkope koffieapparaat samen met koffiepads, waardoor men makkelijk koffie kan
maken voor bijvoorbeeld 1 persoon, levert dit voordelen op voor zowel Philips als
ook voor Douwe Egberts.
Philips was in staat zijn
afzet aan koffieapparaten duidelijk te verhogen en Douwe Egberts leverde de
koffiepads die alleen maar gebruikt kunnen worden in de koffieapparaten van
Philips.
Wil jij weten waarop jij moet
letten als jij een joint venture wilt starten? Dan les het deerde artikel van
deze serie op onze blog.
Geen opmerkingen:
Een reactie posten