woensdag 4 november 2015

Uitbreiden naar het buitenland of een nieuwe markt via een joint venture



Een Joint venture – een populaire manier van markttoetreding (2)


In het vorige artikel heb jij je eerste ervaring gemaakt met wat een joint venture precies is en wat het inhoud. In deze artikel gaan wij het hebben over de vraag:

“Wat maakt een ‘joint venture’ zo aantrekkelijk?”


Door een joint venture heeft een ondernemer de mogelijkheid zijn dienst of product op een markt aan te bieden waar hij dit tot nu toe niet wilde of niet in staat was. Bovendien kan een joint venture zijn afzet duidelijk vergroten. Dit kan verschillende redenen hebben. Allereerst loop een ondernemer altijd risico als hij zijn dienst of zijn product op een nieuwe markt gaat aanbieden. Door een joint venture te vormen kan een ondernemer de risico´s minderen of zelfs te ‘delen’ met een andere ondernemer. Hierbij vormen de twee ondernemers een nieuwe bedrijf, de zogenoemde ‘dochtermaatschappij”.

Om te laten zien hoe een joint venture kan uitzien, laten wij hier een voorbeeld zien, dat jullie zeker allemaal kennen. Het voorbeeld heeft te maken Philips en Douwe Egberts.
In het jaar 2001 zijn Philips en Douwe Egberts samen een joint venture ingegaan op de markt van koffieapparaten en koffiepads.
Door het aanbieden van een goedkope koffieapparaat samen met koffiepads, waardoor men makkelijk koffie kan maken voor bijvoorbeeld 1 persoon, levert dit voordelen op voor zowel Philips als ook voor Douwe Egberts.
Philips was in staat zijn afzet aan koffieapparaten duidelijk te verhogen en Douwe Egberts leverde de koffiepads die alleen maar gebruikt kunnen worden in de koffieapparaten van Philips.


Wil jij weten waarop jij moet letten als jij een joint venture wilt starten? Dan les het deerde artikel van deze serie op onze blog.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten